Selasa, 22 April 2014

SEKOLAH DIBINA DLM GUA DI CHINA.



FILLED UNDER:

Keunikkan Sekolah Di China Yang Dibina Dalam Gua Batu

Guizhou - adalah salah satu daripada wilayah-wilayah paling miskin di China. Makanan dan air tidak yang tidak mencukupi kerana desertification yang besar dan kemarau yang berpanjangan membuat ramai orang setiap hari perjuangan untuk hidupnya.

Sungguh sukar untuk dibayangkan , sebuah sekolah yang berada di dalam gua . Ini bukanlah sebuah filem tetapi ini adalah keadaan sebenar. Sebuah sekolah yang berada di dalam gua yang sejuk Sekolah  Zhong Dong di desa Miao daerah Ziyun , barat daya China , Provinsi Guizhou , merupakan sekolah yang dibina di dalam gua . Sekolah ini didirikan di dalam gua semulajadi yang terbentuk selama ribuan tahun oleh hakisan air , terpaan angin dan pergeseran seismik .

Sejak perasmiannya sekolah ini pada tahun 1984 , Sekolah Zhong Dong tetap beroperasi secara efektif hingga sekarang dengan 8 tenaga pengajar serta 186 murid . Pengetua sekolah mengatakan , " Bahawa murid - murid di sini sangat dahargakan ilmu pengetahuan , dan murid yang tinggal paling jauh dari sekolah ini terpaksa berjalan selama 6 jam untuk sampai ke sekolah gua ini setiap harinya "

Selanjutnya dia juga mengatakan bahawa Sekolah Gua Zhong Dong tidak berbeza dengan sekolah formal lain , sekolah gua ini juga mempunyai ruang - ruang kelas serta tempat bermain , kecuali hanya bumbung bangunan yang memang tidak diperlukan kerana memang sekolah ini di dirikan di dalam gua yang telah mempunyai bumbung semulajadi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan