Jumaat, 11 April 2014

25 TAHUN DI PENJARA DAN DIDAPATI TIDAK BERSALAH.

Tak bersalah selepas 25 tahun dalam jel

New York: Seorang lelaki yang menghabiskan masa hampir 25 tahun di dalam penjara kerana dituduh membunuh dibebaskan semalam selepas hakim mendapati dia bercuti di Florida ketika kejadian.
Jonathan Fleming, 51, dibebaskan selepas pejabat pendakwa raya di Mahkamah Tinggi Brooklyn menggugurkan semua pertuduhan yang dikenakan ke atasnya.
“Dia sangat gembira kerana hari yang ditunggu akhirnya tiba, namun kecewa kerana terpaksa meringkuk di dalam penjara selama 25 tahun atas kesalahan yang tidak dilakukannya,” kata peguam bela Taylor Koss.
Sepanjang perbicaraannya atas atas pertuduhan menembak mati rakannya, Darryl Rush pada 1989 di Brooklyn, Fleming mengekalkan akuan tidak bersalah.
Peguamnya berkata, pihak pendakwa terburu-buru mensabitkan lelaki itu dan tidak mengendahkan bahan bukti seperti bil telefon, gambar, resit hotel dan beberapa bukti lain yang menunjukkan lokasinya ketika kejadian.
Ketika perbicaraan, seorang saksi memberi keterangan yang dia melihat Fleming berada di tempat kejadian, namun mengaku tersilap pandang beberapa minggu kemudian, kata peguam bela lelaki itu.
Fleming didapati bersalah pada 1990 dan dijatuhkan hukuman penjara 25 tahun.
Selepas sekian lama merayu dan kes itu disemak semula, pendakwa raya, Ken Thompson berkata, bukti yang dikemukakan membebaskan Fleming daripada tuduhan itu.
- ReutersFoto
FLEMING (tengah) bersama anggota keluarga selepas pertuduhan ke atasnya digugurkan.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/11

Tiada ulasan:

Catat Ulasan