Isnin, 31 Mac 2014

MAHKOTA KUNO BERUSIA 6000 TAHUN JUMPAI DILAUTAN MATI.

Mahkota Kuno Berusia 6000 tahun Dijumpai Berhampiran Laut Mati


Mahkota memang menjadi sesuatu yang amat berharga pada zaman dahulu kerana menjadi suatu lambang kekuasaan para raja . Baru - baru ini sebuah mahkota yang didakwa sebagai tertua di dunia muncul untuk pertama kalinya dalam sebuah pameran di Amerika .

Mahkota tertua di dunia tersebut diyakini mempunyai usia lebih dari 6 ribu tahun . Benda yang merupakan peninggalan kuno dari zaman tembaga ini mempunyai wujud seperti cincin tebal dengan hiasan burung nasar di tengahnya . Mahkota ini pertama kali ditemui oleh ahli arkeologi Israel di sebuah gua berhampiran Laut Mati pada tahun 1961 .

Selain mahkota , para arkeologi juga menemui pelbagai benda - benda bersejarah lain yang jumlahnya mencapai 400 . Ratusan benda antik tersebut diantaranya adalah dua patung dewa dari tanah liat , kayu dengan hiasan tanduk binatang dan peralatan makan . Penemuan ini tentunya menjadi bahan kajian yang menarik bagi para arkeologi tentang bagaimana orang zaman dahulu membuat benda yang tetap awet hingga ribuan tahun .

" Perkara yang luar biasa dari tempoh ini adalah letupan inovasi yang menjelaskan teknologi dunia kuno selama ribuan tahun , " kata Daniel M. Master selaku Profesor Arkeologi dari Wheaton College . " Dari perspektif masyarakat moden , sangat menakjubkan melihat masyarakan zaman dahulu sudah menguasai banyak sistem sosial dan teknologi baru serta mempunyai kemampuan membuat benda seni . "

Pameran ini diadakan oleh Universiti New York jurusan Pengajian Dunia purba dengan tajuk " Master of Fire : Copper Age Art from Israel " . Selain mahkota , pameran ini juga mempertunjukkan 150 benda artifak lain dari seluruh dunia kepada awam hingga 8 Jun mendatang .







Tiada ulasan:

Catat Ulasan