Sempadan Kazakh-Turkmenistan

Sepang: Hari kelapan operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 yang hilang sejak Sabtu minggu lalu memasuki fasa baru apabila pasukan penyiasat mendapat petunjuk lokasi terbaru membabitkan dua koridor carian.
Perkembangan terbaru itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di pusat media Hotel Sama-Sama di sini, semalam. 
Najib berkata, pencarian MH370 kini bertumpu sama ada di dua koridor iaitu koridor utara dari utara Thailand sehingga sempadan Kazakhstan serta Turkmenistan dan koridor selatan bertumpu dari utara Indonesia sehingga selatan Lautan Hindi. 

Katanya, operasi SAR di sekitar Laut China Selatan dihentikan serta-merta.
Foto
PERDANA Menteri pada sidang media berhubung pesawat MH370 bersama (dari kiri) Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin, Hishammuddin, Azharuddin dan Ahmad Jauhari.

“Maklumat diterima Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) dan agensi sama di beberapa negara lain itu mengesahkan komunikasi terakhir pesawat dikesan oleh satelit bertumpu di dua koridor berkenaan.

“Bagaimanapun, pasukan penyiasat sedang bekerja keras untuk mengesahkan lanjut maklumat berkenaan. 

“Kementerian Luar (Malaysia) bersama pakar teknikal siasatan juga sudah memaklumkan perkembangan baru itu kepada kementerian luar di beberapa buah negara berkaitan kerana dua koridor itu meliputi banyak negara. 

“Saya juga sudah mengarahkan Kementerian Luar untuk memberi penjelasan sama kepada wakil negara yang mempunyai penumpang dalam pesawat itu,” katanya. 

Katanya, pihak MAS juga sudah memaklumkan perkara sama kepada ahli keluarga penumpang dan kru. 

Sementara itu, mengulas mengenai sistem komunikasi pesawat (transponder) yang dimatikan dengan sengaja, Najib berkata, Sistem Pautan Data Digital Bagi Penghantaran Pesanan Pendek Antara Pesawat dengan Stesen Darat atau Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) dimiliki pesawat MH370 disahkan tidak berfungsi sebelum pesawat itu tiba di pantai timur. 


Dapatkan akhbar Metro Ahad untuk berita selanjutnya
Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/16 0  0 Google +0  0  0