Sabtu, 9 Ogos 2014

RESPON RAKYAT INDONESIA JIKA MALAYSIA DISERANG ISRAEL.


Jiran sebelah Malaysia, Indonesia sememangnya terkenal dengan sifatnya yang tidak menggemari Malaysia. Dari selepas merdeka sehingga sekarang, perkara ini masih dapat dilihat terutamanya di internet.

Ini terbukti dengan motto Indonesia yang masih lagi popular sehingga sekarang iaitu "Ganyang Malaysia" yang masih lagi menjadi sebutan rakyat Indonesia yang tidak berpuas hati dengan Malaysia.

Walau bagaimanapun, respon yang tidak dijangka telah diberikan oleh rakyat Indonesia tentang isu Malaysia-Israel yang dikatakan tegang sejak akhir-akhir ini. Ada antara mereka berkata sanggup berjuang demi Malaysia sekiranya Malaysia diserang israel.

Walau apa pun, terima kasih ke atas sokongan positif yang diberikan oleh rakyat Indonesia. Harapan agar Indonesia tidak berdiam jika saudara serumpunya diserang oleh musuh yang sama. - SiakapKeli.com

17 Comments:

  1. I guess, religion unites the hearts... :D
    Reply
  2. Bersatu kita tegoh bercerai kita roboh, bagai aur dengan tebing..tolong menolong pada tetangga yg musibah amalan kita yg punya satu kiblat.
    Reply
  3. contact.. 0126634195 call/whatsaps..
    →detailsim
    ※rm70... dalam rm30.
    ※freeboster 
    ※free internet.. tuk sbulan. yg. pertama
    ※data unlimited..tiada kouta
    Reply
    Replies
    1. kau jual ape ni....
      mcm best je....
  4. Zionist berperang utk hidup...muslimin berperang demi agama dn jihad filsabillillah....
    Reply
  5. Malaysia dan Indonesia adalah serumpun dan sedarah. Bak kata bidalan jika dicubit peha kanan, peha kiri akan turut terasa. Gaya hidup serta pegangan agama kita adalah sama serta ramai dikalangan menteri kita juga yang kampung asalnya dari Indonesia. Malaysia dan Indonesia adalah serumpun bangsa. Saudara aku serta isteriku pun masih ramai di Indonesia, walaupun kami adalah warganegara Malaysia (aku adalah bekas anggota ATM dan isteriku adalah pesara guru). Entah mengapa kami juga meminati sinetron dari Indonesia serta rakan rakan FB aku pun ramai juga dari sana. Janganlah disebabkan perbezaan sosio-politik kita bercerai berai pula. Apa pun aku ucapkan syabbas kepada saudara saudaraku di Indonesia sana yg sentiasa menyokong Malaysia......
    Reply
    Replies
    1. Makanya Akhi, kita jangan mau lagi di Adu Domba sama pihak2 yang tidak bertanggung jawab, rapatkan Ukhuwah islamiyah kita.
      Insya Allah segala masalah yang akan kita hadapi ( Indonesia-Malaysia)
      akan terselesaikan dengan baik dan mudah kalau kita saling tolong menolong dalam hal apa saja.

      ( Salam persaudaraan dari Indonesia )
  6. sudah semestinya lah.....
    kita Satu Nusantara, satu Rumpun satu Bangsa dan Agama.
    mana mungkinlah Abang tega lihat Adiknya di Pukul Orang Lain.
    pasti si Abang dengan segala Daya dan Upaya untuk melindungi dan membela Adiknya, itulah perumpamaan Indonesia dan Malaysia.

    ( Salam dari Indonesia )
    Reply
  7. Bermula dari hari ini saya tidak akan berpandangan yang negatif terhadap Indonesia. Saya akan cuba dan akan bersangka baik terhadap Indonesia. Sudah sekian lama saya nantikan kenyataan seperti itu dari pihak Indonesia dan saya amat berharap kedua dua pihak akan sentiasa bersangka baik sesama sendiri dan dapat bantu membantu dalam apa juga lapangan. Terharu dengan statement waroenk cetak Barokah dan musafirdidunia.
    Reply
  8. Alhamdulillah syukur padamu ya Allah.. Cowo cewe indonesia punya jiwa yg luhur.... T.kaseh.. buat aku terharu dengan pernyataan kalian..
    Reply
  9. Alhamdulillah...begitu juga sebaliknya, jika berlaku diIndonesia (GOD forbid) tidak teragak2 Malaysians bangun mempertahankan keharmonian NUSANTARA....In Shaa Allah
    Reply
  10. Alhamdulillah.. syukran.. ternyata ada hikmah atas apa yg terjadi.. gabungan dan tercantum sang silaturohim.. 

    Ikhlas dari singapore..
    Reply
  11. Kita serumpun & bersaudara....
    Reply
    Replies
    1. ramai rakyat Malaysia sekarang asal-usulnya dari Indonesia juga, seperti saya...
  12. Bukan sahaja org Malaysia.. org melayu Singapura juga sedia berdepan bersama2 org Malaysia utk menentang Israel.. Kerajaan Singapura bukan suara org ramai Singapura. Mungkin org Malaysia tak suka org Singapura tapi kami tetap sama melayu
    Reply

Tiada ulasan:

Catat Ulasan