Sabtu, 9 Ogos 2014

PERNIAGAAN CARA RASULLAH BERKESAN.

PERNIAGAAN CARA RASULLAH BERKESAN.

Semua orang faham tentang perniagaan adalah salah satu sunnah Rasulullah. Perniagaan yang tulus dan jujur adalah perniagaan yang berkat hasilnya.

تسعة أعشار الرزق في التجارة

9 per 10 daripada rezeki adalah pada perniagaan.

« التَّاجِرُ الصَّدُوقُ الأَمِينُ مَعَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ »

Peniaga yang jujur lagi amanah akan bersama para Nabi, Siddiqiin dan Shuhadaa'.

Riwayat At Tirmizhiyy : Hasan. Al Albaaniyy pernah melemahkan hadith ini lalu kemudiannya mensahihkannya dlm Silsilah As Sahiihah)

Diatas adalah hadis-hadis yang dibicarakan tentang perniagaan yang diharuskan dalam Islam, Mukan mudah seseorang yang berniaga dan bercakap jujur dengan pelanggan masing-masing. kanapa orang tidak berpegang pada cara Rasulullah meniaga, kenapa? anda takut tidak banyak untung?. Salah! perniagaan yang rasulullah amalkan adalah jelas dan nyata terpulang pada individu lain ingin untung berapa.

Contoh:
Pembeli: berapa tuan jual barang ini?
penjual: modal RM100,saya ingin jual kepada tuan RM110. jika tuan seteju. Jikalau tuan tidak setuju sila bagi harga tuan, kalau sekiranya saya ada untung saya akan jual kepada tuan.

Bukan kah cara macam ini lagi selamat dan menguntungkan anda? bagi saya cara macam ini lebih senang dalam transaksi sesebuah perniagaan, berkemungkinan pelanggan kita akan beli barang kita disebabkan kita jujur dalam perniagaan.

Ikutlah sunnah Rasulullah niscaya anda akan bahagia di dunia dan di akhirat, takda cacat apa yang dibuat Rasulullah semua berguna kepada umatnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan