Jumaat, 16 Mei 2014

SEBUAH KAMPUNG DI BRAZIL SEAKAN TERBAKAR KULIT BILA TERKENA SINARAN MATAHARI MENGAPA ?.

Kulit Penduduk Kampung di Brazil Seakan Terbakar Jika Terkena Sinaran Matahari.

 Sebuah kampung di Sao Paulo , Brazil , mempunyai penduduk unik . Kampung bernama Araras tersebut menjadi komuniti terbesar di dunia pesakit gangguan kulit yang jarang berlaku , xeroderma pigmentosum ( XP ) . Gangguan itu menyebabkan alergi terhadap sinar matahari .

Araras mempunyai jumlah pesakit XP hingga 20 orang diantara 800 jumlah penghuni kampung , yang ertinya ada satu pesakit diantara 40 orang . Perbandingan jumlah tersebut lebih tinggi dari Amerika Syarikat yang satu berbanding satu juta penduduk . Tingginya angka itu juga disebabkan kerana beberapa pesakit menurunkan penyakitnya pada anak mereka .

 Orang yang menderita XP terdedah terkena kanser kulit dan tidak boleh menyembuhkan diri dari luka yang disebabkan sinar matahari . Kulit mereka akan kemerahan , kasar dan tidak elok dipandang mata kerana sensitif terhadap sinar UV . Penyakit ini semakin sukar dielakkan kerana Brazil merupakan negara tropika dengan sinaran matahari yang terik .

Salah satunya adalah Djalma Antonio Jardim sudah menderita XP selama bertahun - tahun . Kerana pekerjaannya di ladang yang terdedah kepada sinaran cahaya matahari membuat penyakitnya makin buruk hingga memakan kulit bibir , hidung , pipi dan matanya . Kini berusia 38 tahun , Jardim pertama menyedari gejala di usia 9 tahun namun kurangnya pengetahuan akan XP membuatnya tidak mendapat pengendalian sejak awal .


 Penduduk di Araras memang terlambat mendapat penyuluhan tentang XP yang juga mempengaruhi fungsi organ tubuh lain . Lalu seorang guru , Gleice Francisca Machado , di sana akhirnya mempelajari tentang XP dan mendidik para warga terutama pencegahan di usia awal . Syukurlah , kini penduduk Araras sudah lebih memahami tentang XP dan mula melakukan tindakan preventif .

Kini para penduduk sudah memasang penghalang cahaya matahari , memakai lengan panjang dan membuat perjalanan saat malam berbanding siang . " Matahari adalah musuh besar kami dan membuat kami beralih dari pagi ke malam untuk bekerja demi hidup lebih lama , " ucap Gleice .







Tiada ulasan:

Catat Ulasan