Ahad, 11 Mei 2014

PASIR BERWARNA MEMPERSONAKAN.

Keindahan Pasir Warna-warni Yang Mempersonakan.


Pasir Tujuh Warna atau dalam bahasa Perancis disebut Terres des Sept Couleurs adalah suatu objek pelancongan yang boleh didapati di Chamarel , Daerah Rivire Noire , sebelah barat daya Mauritius . Pasir Tujuh Warna merupakan salah satu objek pelancongan andalan Mauritius sejak tahun 1960 - an . 


Wilayah ini tersusun dari bukit pasir yang tidak terlalu luas . Namun bukit itu menjadi istimewa kerana pasirnya terdiri daripada tujuh warna . Jika dilihat secara keseluruhan , bukit itu kelihatan seperti lukisan bergaya surealisme dengan lapisan warna merah , coklat , ungu , hijau , biru , ungu , dan kuning . 

Warna warna - warni pasir di tempat itu kemungkinan terjadi kerana lelehan batu gunung berapi yang sejuk pada suhu berbeza - beza . Bahan gunung berapi yang berupa batuan basalt mengalami proses penguraian menjadi tanah liat , kemudian berubah menjadi tanah feralitik kerana proses hidrolisis . Sisa dari proses tersebut adalah mineral dan aluminium yang menjadikan warna merah dan biru - ungu pada pasir di Pasir Tujuh Warna .



Tiada ulasan:

Catat Ulasan