Selasa, 13 Mei 2014

BERANI BELA DIRI DALAM SENI MEMPERTAHANKAN DIRI.

Berani bela diri

Oleh SHUHADA MANSOR
Seni pertahanan diri layak dilabel sebagai kaedah terbaik bagi seseorang untuk membela diri daripada serangan musuh. Kebanyakan seni bela diri tradisional dilihat berlawan dengan atau tanpa menggunakan senjata. Seni ini sudah lama wujud sejak berkurun abad dulu dan menjadi amalan setiap individu terutama kaum lelaki.
Mungkin dulu golongan lelaki diharuskan mempelajari ilmu ini kerana wujud banyak anasir luar membuat kacau bilau hingga membahayakan nyawa, namun kini fenomena sudah berubah. Tidak ramai yang memandang ilmu ini sebagai satu keperluan, malah tidak keterlaluan jika dikatakan, teknologi dan gajet lebih penting dalam kehidupan seharian. Bukan untuk menyalahkan sesiapa, tetapi situasi ini boleh dilihat jelas terutama di kawasan bandar. Kenapa? Mungkin kurangnya pendedahan berkaitan isu ini membuatkan kita makin lupa.





Bukan tunjuk kuat
Mempelajari ilmu pertahankan diri bukannya untuk ‘tunjuk kuat’ di depan orang tanpa sebab munasabah. Semakin dunia pesat membangun, semakin penting ilmu ini dalam menguruskan kehidupan seharian. Mungkin dilihat secara kasar, kita bukannya mahu bertumbuk atau diserang musuh setiap hari, tetapi hakikatnya bukan itu saja diajar dalam ilmu ini.

Bagi sesiapa yang tergolong dalam pengamal seni pertahankan diri, mereka mungkin faham bahawa ilmu ini banyak memberi impak positif dalam kehidupan seperti jaga disiplin, fokus dalam melakukan sesuatu, aturan masa lebih cekap dan sebagainya.

Ketika usia masih muda, kita disaran menyertai menyelami keindahan seni mempertahankan diri seperti silat dan pelbagai cabang lain bagi mengelak daripada terjebak dengan gejala sosial. Silat antara seni bela diri yang popular dikaitkan dengan masyarakat negara ini khususnya orang Melayu, tetapi semakin dunia berkembang, makin banyak cabang pilihan lain yang ada untuk remaja teroka.

Selain silat, mungkin ramai yang berminat untuk belajar taekwondo, brazilian jiu-jitsu, judo, systema, aikido, karate, kendo, kyudo, eksrima ataupun sumo. Kenali minat dan ambil tahu tahap ‘kental’ diri sendiri, cuba pelajari salah satu seni bela diri ini.

Isu ini turut disuarakan Menteri Muda Kemudahan Awam (Bekalan elektrik dan Telekomunikasi) Sarawak, Datuk Dr Stephen Rundi Utom yang percaya, acara sukan seperti pembabitan dalam pelbagai seni mempertahankan diri dilihat sebagai aktiviti berfaedah yang dapat dilakukan sebagai hobi mengisi masa lapang daripada membuang masa melepak tidak tentu hala.

Seni mempertahan diri seharusnya diperkenalkan dan diajar kepada kanak-kanak khususnya kepada kanak-kanak perempuan seawal usia lima tahun untuk membentuk sahsiah dan keyakinan diri. Bagi memberi semangat kepada kanak-kanak dan wanita untuk menyertainya, seni mempertahankan diri boleh dijadikan aktiviti bersama keluarga dengan seisi keluarga belajar bersama.


Nampak ganas

Bagi Mohd Azirul Amin, 28, berkata pada mulanya dia melihat sesiapa yang membabitkan diri dalam seni bela diri berperwatakan garang, namun tanggapannya meleset sama sekali selepas diri sendiri menyertai seni silat gayung.

Ditanya kenapa memilih silat gayung berbanding cabang lain, Azirul berkata, sejak kecil dia menaruh harapan untuk menjadi seorang pesilat seperti datuknya.

“Tanggapan saya bahawa pesilat adalah seorang yang garang kerana datuk sendiri karakter tegas dan ganas ketika berlawan. Mungkin persepsi itu wujud berdasarkan pengalaman saya ketika kanak-kanak selalu melihat datuk dan ayah bersilat beramai-ramai di gelanggang di kampung. Tetapi apabila saya sendiri belajar silat, saya dah mula faham konsep ini.

“Silat mungkin tak nampak ganas berbanding judo atau brazilian jiu-jitsu, tetapi bagi saya, ia ada keunikan sendiri dan saya percaya, ilmu tinggalan nenek moyang kita adalah pilihan terbaik untuk dipelajari dan diteruskan sampai bila-bila,” katanya.

Azirul menaruh keyakinan tinggi bahawa mana-mana seni bela diri ini dapat membantu meningkatkan potensi dalam diri seseorang jika mendapat latihan betul dan pendedahan dari masa ke semasa. Walaupun lasak dan kelihatan ganas, dia tetap memilih bidang mempertahankan diri sebagai hobi utama. Baginya, jika tiada minat dan kesungguhan maka ia menjadi sukar dipelajari.


Perempuan tak terkecuali

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif CPP Training and Services (CPPTS), Mahathir Manan berkata, bukan hanya wanita yang terdedah kepada bahaya jenayah, malah kanak-kanak khususnya menjadi mangsa culik. Justeru, beliau melihat seni bela diri sebagai satu elemen utama yang perlu dipelajari bukan saja lelaki bahkan wanita dan kanak-kanak.

Mahathir berkata, peningkatan kes jenayah membabitkan gadis dan kanak-kanak yang semakin meningkat saban tahun tidak boleh dipandang remeh. Katanya, prihatin terhadap isu ini membuatkan dia mengkaji teknik paling ringkas untuk mempertahankan diri berdasarkan 36 jenis ilmu bela diri yang dipelajarinya.

“Adakalanya pakaian, posisi dan keadaan kawasan kejadian dijadikan alasan tidak mampu mempertahankan diri walaupun mangsa pernah mempelajari seni bela diri. Namun, ia bukanlah alasan kukuh,” katanya yang pernah mengajar kira-kira 3,000 peserta program anjurannya.

Penulis percaya, kebiasaannya golongan lelaki adalah majoriti yang mempelajari amalan ini dan hanya segelintir saja golongan wanita turut serta. Faktor kekangan masa dan tidak mendapat kebenaran ibu bapa khususnya golongan remaja wanita antara punca utama bilangan kaum perempuan sedikit.

Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan bahawa Januari hingga Julai tahun lalu sebanyak 1,962 kes rogol dilaporkan. Adakah anda ingin menjadi mangsa yang seterusnya? Sudah tentu anda tidak ingin perkara sedemikian berlaku dan yang jelas, jika kita mempunyai ilmu mempertahankan diri, perkara sebegini pasti dapat dielakkan! Ketepikan soal tak cukup masa, buang alasan badan letih, yang penting keselamatan diri paling utama untuk kehidupan mendatang.


Pakej kurangkan berat badan

Bagi Jihan, 24, dia yang sudah dua tahun mempelajari muay thai berkata keunikan muay thai berjaya menarik minatnya, “Jika dulu saya menjalani latihan taekwondo di sekolah dan mendapati ia seni bela diri yang sangat menyeronokkan, namun selepas mengenali muay thai beberapa tahun lalu saya mulai tertarik untuk mendalami asas seni bela diri ini kerana ia mempunyai banyak keistimewaan yang tiada dalam seni mempertahankan diri yang lain.

“Antaranya, ia menekankan pergerakan lasak serta memerlukan daya tumpu yang sangat tinggi. Selain mampu mengurangkan berat badan, ia menjadikan otot terbina cantik dan bertenaga,” katanya.

Buktinya dulu, Amil mempunyai masalah berat badan sehingga mencecah 92 kilogram, tetapi sejak menjalani latihan muay thai selama dua bulan, Amil mampu menurunkan berat badan kepada 82 kilogram. Kini dengan sesi latihan pada setiap Sabtu, Ahad dan Isnin, dia berharap mampu menurunkan 12 kilogram lagi untuk mendapatkan berat ideal.

“Di sini saya bukan didedahkan dengan sesi latihan yang sangat mencabar dan menguji ketahanan badan, tetapi turut diberikan nasihat mengenai makanan seimbang serta diet dalam pengambilan makanan harian. Bukan itu saja jika dulu saya gemar melatah apabila diusik rakan sekelas, tetapi sejak menyertai muay thai, saya lebih fokus dan mampu mengawal diri daripada melatah,” katanya gembira dengan perubahan positif itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan